Terug naar overzicht

De juridische risico’s van digitale oplossingen

5 maart 2021

Softwarelicenties en juridische aansprakelijkheid

Om je klanten de service te bieden die ze verwachten en je business ook intern vlot te runnen, kun je vandaag rekenen op een waaier aan digitale oplossingen: websites, webshops en applicaties (apps) natuurlijk, maar ook tools die je gerust tot de fundamenten van je onderneming kunt rekenen, zoals je crm-systeem of je ERP (enterprise resource planning). Veel van die tools komen in vorm van software-as-a-service (SaaS) of platformen die hoe langer hoe meer gehost worden in de cloud – lees: je moet ze niet meer zoals vroeger op je computer installeren vanop een cd-rom, je draait ze gewoon rechtstreeks vanop het internet. Je koopt die software ook niet meer, je verwerft enkel een – tijdelijk – recht om hem te gebruiken.

Fantastisch, want al die software maakt je het leven makkelijker. Maar er zijn ook heel wat juridische risico’s aan verbonden. Enerzijds voor jou als bedrijf dat zo’n oplossing in huis haalt, maar anderzijds ook als je de IT-specialist bent die al deze software ontwikkelt, implementeert en onderhoudt

Als je investeert in software, dan wil je natuurlijk dat je op die vaak prijzige investering kan rekenen. Om te beginnen moet  de software doen wat de leverancier jou beloofde. Dat lijkt evident, maar de praktijk leert dat het niet altijd het geval is. Daarnaast moet je erop kunnen vertrouwen dat je snel uit de nood geholpen wordt, mocht er toch iets foutlopen. Digitale oplossingen zijn immers kwetsbaar: ze kunnen offline gaan door een technisch defect of door toedoen van hackers. Dan moet je snel terecht kunnen bij een efficiënte helpdesk die je tools in no time weer op de rails krijgt. Stel: het platform waarop je webwinkel draait, gaat plots offline; dat kan voor jou hetzelfde betekenen als een fysieke winkel die door overmacht de deuren moet sluiten. En gesloten zijn, dat betekent: geen inkomsten.

Ben je de ontwikkelaar en leverancier van die software zélf, dan moet je duidelijk je aansprakelijkheid afbakenen. Je moet aangeven wat je digitale product of dienst doet, en wat jij zult doen als er bij je klant een probleem opduikt. En je moet goed bepalen tot op welke hoogte die klant jou verantwoordelijk kan houden voor geleden schade. Maar je moet ook je intellectuele eigendom beschermen – je geeft de gloednieuwe broncode die je schrijft voor een website, app of platform immers niet zomaar cadeau aan je klant.

Kortom, goeie afspraken zijn levensnoodzakelijk. Om niet voor onaangename verrassingen te staan, leg je alles dus netjes vast in een contract. Een SaaS-overeenkomst, bijvoorbeeld, of een servicelevelagreement. Daarin maak je concrete afspraken over hoe je de SaaS-oplossing precies mag gebruiken, en hoe cruciaal die software is voor je business. In een overeenkomst kan je ook goede afspraken maken rond de beperking van je aansprakelijkheid.

Je gaat best niet over één nacht ijs als je zo’n contract opstelt. Lawtree kan je erbij helpen, en we kunnen ook de onderhandelingen erover mee voeren. Zo ben je zeker dat je niks vergeet, en dat je – eens je klant met jouw software aan de slag gaat, of je bedrijf dankzij dat geweldige platform zienderogen groeit – altijd op beide oren kunt slapen.

Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder..